Psoriasis, wat is het?

Bijna iedereen kent het wel. Psoriasis, dikkere stukken huid met witte schilfers. Heel kenmerkend voor psoriasis zijn vurige rode huid met witte schilfers en jeuk. Psoriasis wordt ook wel de schubbenziekte genoemd. Het lijkt namelijk op de aangedane plekken vaak of de huid daar bedekt is met schubben.

Wat is psoriasis nu precies?

Psoriasis is een veel voorkomende, chronische ontstekingsziekte van de huid. In Nederland heeft ongeveer 2 tot 3% van de mensen psoriasis. Psoriasis is een auto-immuunziekte, dit wil zeggen dat het immuunsysteem lichaamseigen cellen en stoffen als vreemd ziet en deze gaat aanvallen. Psoriasis kenmerkt zich door rode plekken, huidschilfers, jeuk en pijn. Veel mensen met psoriasis kampen ook met psychische gevolgen van deze huidziekte. Psoriasis kan op elke plaats op het hele lichaam voorkomen. De mate waarin iemand psoriasis heeft kan enorm variëren. Sommige mensen hebben een paar kleine plekken, bij anderen zit bijna het hele lichaam vol met psoriasisplekken. Niet alleen de mate van psoriasis kan sterk variëren van persoon tot persoon, maar ook de hinder die iemand ervan ondervindt. Sommige mensen hebben weinig last, andere mensen ervaren een enorme verslechtering van hun kwaliteit van leven door klachten als jeuk, pijn, stress of schaamte. De symptomen kunnen in de tijd ook variëren, periodes van verergering (een opvlamming) worden vaak afgewisseld met periodes waarin het beter gaat met de klachten.

Wat gebeurt er in de huid bij psoriasis.

Psoriasis is een auto-immuunziekte. Dit betekent dat het afweersysteem antistoffen produceert die het eigen lichaam aanvallen. Bij psoriasis valt het afweersysteem de eigen huid aan. Hierdoor komen er stoffen vrij die ervoor zorgen dat de huidcellen zich te snel gaan vernieuwen en dat er een ontstekingsreactie ontstaat in de huid.

Bij mensen met psoriasis is de celdeling verstoord en gaat de huidvernieuwing abnormaal snel. Een gezonde huid vernieuwt zich in ongeveer 28 dagen, bij psoriasis duurt dit vernieuwingsproces slechts 4 tot 6 dagen. Doordat dit proces bij psoriasis veel sneller gaat ontstaan er veel te veel huidcellen die ook nog eens onvoldoende tijd hebben gehad om te rijpen en hierdoor nog niet klaar zijn om af te kunnen schilferen. Het gevolg is dat deze cellen aan elkaar blijven ‘plakken’ en de kenmerkende witte, schilferende, verdikte psoriasisplekken vormen.

Bij psoriasis vindt er in de onderliggend huid ook een ontstekingsreactie plaats. Hierdoor verwijden de bloedvaten zich met als gevolg dat er meer bloed en allerlei ontstekingsremmende stoffen naar de huid worden toegevoerd. Dit geeft de typische roodheid bij psoriasis. Het resultaat zijn karakteristieke psoriasisplekken: een scherp begrensde (rozig-) rode huid met een wit schilferende laag. De plekken komen vooral voor op plaatsen van het lichaam waar druk op komt te staan, zoals de strekzijden van ellebogen, knieën, onderrug en de behaarde hoofdhuid.

Oorzaak psoriasis.

Er is niet 1 specifieke oorzaak aan te wijzen voor psoriasis. Zoals eerder gezegd is psoriasis een auto-immuunziekte. Wat wil zeggen dat deze veroorzaakt woord door een afwijking in het immuunsysteem. Het immuunsysteem is het systeem dat zorg draagt voor afweer van schadelijke stoffen in ons lichaam. Dit is een geweldig high-tech systeem dat ons lichaam beschermd tegen lichaamsvreemde stoffen.  Voor een deel is je immuunsysteem ontwikkeld bij je geboorte, later in je leven ontwikkel je dit verder. Het is dus van belang voor mensen met een auto-immuunziekte om continu hun immuunsysteem te versterken .

Er is een aantal factoren bekend die psoriasis kunnen uitlokken of doen verergeren. Deze factoren zijn:

• omgevingsfactoren (roken, alcoholgebruik, leefritme)
  • medische factoren (infectie zoals keelonsteking, andere vormen van psoriasis)
  • psychologische factoren (stress, spanning)
  • medicatie (lithium, NSAID’s, anti-malariamedicijnen, bèta-blokkers, interferon)
  • letsel (krabben, schaafwond, ongeval, tatoeage)

Psoriasis is in geen enkel geval besmettelijk, en staat ook NIET in verband met een slechte hygiëne. Bedenk jezelf dat mensen met psoriasis vaak een bepaalde schaamte hebben voor hun aandoening. Het is prettig voor hun dat zij niet veroordeeld worden op hygiëne of besmettingsgevaar.

Meer info?

Na het lezen van deze blog weet je waar psoriasis vandaan komt.

Er volgen in deze serie nog meerdere blogs over Psoriasis, andere huidaandoeningen, en het immuunsysteem. Voor specifieke vragen kan je me ook altijd contacten.

bron: Psoriasis.nl