Spataderen

Spataderen, wie kent ze niet? De blauw/ paarse dikke kronkelige aders op benen. Lelijk? Afschuwelijk? Pijnlijk? Gevaarlijk? Hoe zit het nu eigenlijk met spataderen. Waar komen ze vandaan? Wat kunnen we tegen spataderen doen? De belangrijkste feiten over spataderen zijn in deze blog samengevat.

Wat zijn spataderen?

Spataderen zijn blauwe/paarse bobbelende en kronkelende aderen die we met name zien op de benen. Meestal zijn spataderen pijnloos en geven ze weinig klachten. 1 op de 4 mensen heeft last van spataderen en spataderen lijken vaker voor te komen bij vrouwen als bij mannen. Spataderen ontstaan door een verstoorde bloedcirculatie in onze benen.

In een normale situatie stroomt het bloed door de slagaderen naar de benen en gaat via de aderen weer terug naar het hart. Onze kuitspieren zorgen voor de stuwing in de aderen, zij helpen het bloed omhoog te duwen. In onze aderen bevinden zich aderkleppen. Deze kleppen voorkomen dat het bloed terug naar beneden zakt. De combinatie van spierkracht en kleppen zorgt er dus voor dat ons lichaam het bloed uit onze voeten terug naar het hart krijgt.

Ontstaan van spataderen.

Als het bloed niet goed door de aderen omhoog kan komen blijft er bloed in de aderen staan. Als er langere tijd verstoring is in de bloedstuwing worden de aderen wijder. Doordat de aderen wijder worden sluiten de kleppen in de aderen niet goed. Als de kleppen niet goed sluiten zal het bloed terugstromen richting de voeten. Doordat het bloed dan zowel door de stuwing als door de kleppen niet goed meer naar boven wordt gestuwd ontstaan er extra ophopingen van bloed in de benen. De aders maken daardoor nog meer en grotere uitstulpingen. Uiteindelijk worden deze zichtbaar van buitenaf en ziet je dus spataderen.

Hoe krijg je spataderen?

Er is geen specifieke reden te noemen waarom mensen spataderen krijgen. Het kan iedereen overkomen. Er zijn echter wel factoren die het risico op spataderen verhogen.

• leeftijd
  • erfelijkheid
  • lange mensen en mensen met overgewicht
  • zwangerschap (door hormonen verslappen de aderwanden)
  • staand beroep

Behandeling van spataderen.

Als de spataderen pijnloos zijn en geen verdere klachten vormen is het niet nodig om spataderen uit medisch oogpunt te laten behandelen. Natuurlijk zijn spataderen niet heel mooi dus is er altijd de overweging om spataderen te laten behandelen uit cosmetisch oogpunt.

Spataderen kunnen klachten geven zoals jeuk, pijn, roodheid / eczeem klachten van de huid, vocht ophopingen in de benen. Ga met klachten altijd naar de huisarts. Deze kan adviseren over de behandelingen welke geschikt zijn.  Er zijn diverse behandelingen voor spataderen zoals:
  • elastische kousen
  • dichtspuiten van de spatader
  • strippen
  • lasertherapie
Om spataderen te voorkomen is het van belang voldoende te bewegen. Fietsen, lopen en zwemmen zijn perfecte sporten m de kuitspieren in goede conditie te houden. Vermijd ook lang zitten of staan, en als je toch een lange tijd hebt moeten zitten/ staan. Leg dan bij het rusten de benen wat omhoog, dit helpt om het bloed terug te stuwen naar boven.