Bruin, bruiner, verbrand!

De lente is inmiddels begonnen, de zon is al menig uur tevoorschijn gekomen. Tijd om te smeren! Vaak wordt in het vroege voorjaar de zonnebrandcrème vergeten. Want hoe sterk is dat lentezonnetje nu? En ach, je drinkt maar 1 drankje op het terras. Zonnebrandcrème zit in de lente vaak (nog) niet standaard in onze tas. Maar het risico op verbranden is ook in de lente aanwezig.

Verbranden, hoe zit dat?

Een zonverbranding is een rode, pijnlijke reactie van de huid wanneer deze te veel ultraviolette (=UV) straling heeft gekregen. Zonnebrand treedt bij mensen met een licht huidtype (huidtype I en II) na een kortere blootstelling aan de zon op dan bij mensen met een donker huidtype. Zonverbranding wordt veroorzaakt door huidschade die wordt aangericht door de ultraviolette straling in zonlicht. Naast de kenmerkende roodheid, kan er ook pijn en zwelling voorkomen bij zonverbranding. Hoe sterker de verbranding, of hoe groter de verbrande plek op de huid des te heviger kunnen de reacties zijn. Bij zeer ernstige verbranding kan er zelfs koorts ontstaan. Ook misselijkheid, hoofdpijn, braken en hartkloppingen kunnen dan voorkomen.

Je kunt nooit te vroeg beginnen met smeren.

Ook al lijkt de (lente) zon niet zo fel en denk je maar heel even in de zon te gaan lopen/zitten. Smeren moet je eigenlijk niet vergeten. Elke zonnebrandcreme geeft een bepaalde graad van bescherming. Dit staat altijd op de verpakking vermeldt en wordt de Sun Protection Factor (SPF) genoemd. De SPF of beschermingsfactor, in het Nederlands meestal kortweg ‘de factor’ genoemd, geeft aan welke mate van bescherming de zonnebrand geeft. Wanneer het gaat om optimale bescherming en verder niets, is een crème met een zeer hoge SPF de beste keus. Is het doel echter om op een zo veilig mogelijke manier bruin te worden moet een crème met een lagere factor gekozen worden. Wanneer de blootstelling aan de zon slechts kort zal zijn kan een relatief lage SPF gekozen worden, bij langere blootstelling moet weer voor een crème met een hogere SPF gekozen worden. Omdat de huid van kinderen extra makkelijk beschadigd kan worden door UV-straling moeten kinderen altijd optimaal beschermd worden met een hoge factor.

Onderstaand overzicht geeft een indicatie welke crème voor welke huid het meest geschikt is:

Huidtype 1: Factor 30-50

(zeer licht huidtype, verbrandt snel, bruint nooit)

Huidtype 2: Factor 20-30

(licht huidtype, verbrandt vrij snel, bruint langzaam)

Huidtype 3 : Factor 20-30

(vrij licht huidtype, verbrandt niet snel, wordt makkelijk bruin)

Huidtype 4: Factor 20

(iets getint huidtype, verbrandt (vrijwel) nooit, bruint snel)

Kinderen tot 16 jaar ongeacht het huidtypefactor 30-50 !

Wat als je dan toch verbrand bent?

• koelen van de huid met natte doeken of een douche met lauw water kan de pijn verlichten. Evenuele blaren zo veel mogelijk heel laten om bacteriele infectie van buiten af te voorkomen.
  • Gebruik bij heftige pijn eventueel een pijnstiller, zoals paracetamol.om de huid volledig te laten herstellen is het van belang gedurende een week de huid niet meer bloot te stellen aan de zon. Wanneer er sprake is van een ernstige zonnebrand met zwellingen, blaren, koorts, rillingen, hoofdpijn en de andere verschijnselen zoals hierboven beschreven bij ernstige zonnebrand is het belangrijk zo snel mogelijk de huisarts te raadplegen.

Tips!

Mijdt felle zon, de zonkracht is rond het middaguur altijd het sterkst. Probeer daarom op die momenten de zon te mijden. In Noord Europa is dat ‘s zomers tussen 12.00 hr en 15.00 hr. In (sub-)tropische gebieden is deze periode vaak aanmerkelijk langer. Bedenk dat door weerkaatsing van de (onzichtbare) UV-straling door bijvoorbeeld zand of water ook UV kan doordringen in de schaduw onder parasols etc. Gebruik bij zonnig weer dan ook altijd een zonnebrandcreme in de schaduw. Kleding /textiel kan een belangrijk deel van het UV tegenhouden. Het dragen van T-shirts of blouses op zomerdagen is dus nuttig. Een hoed met een brede rand geeft veel schaduw in het gezicht, hoe breder de rand hoe meer schaduw en hoe beter dus de bescherming. Een pet bied ook geode bescherming tegen de zon. Het nadeel van petten is dat ze maar aan één kant schaduw geven. Afhankelijk van hoe de pet gedragen wordt is het gezicht of de nek beschermd. Bij mensen met een (deels) kalend hoofd of een zeer korte haardracht, is het dragen van een hoed of pet van extra groot belang om de hoofdhuid te beschermen.